Załącznik opublikowano: 2018-11-09
Kraków, dnia 09.11.2018r.
Sprawa znak: 141.2711.98.2018
Pismo nr 141.2711.98.2018/1
wg rozdzielnika
ODPOWIEDZI NA PYTANIA
Dotyczy: postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, zwaną w dalszej części SIWZ „PZP” (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z 2018r. poz. 1986), w zakresie wykonywania usługi sprzątania pomieszczeń wraz z dezynfekcją w Obiekcie Dydaktycznym UJ CM przy ul. Czystej 18 w Krakowie, ogłoszonego w BZP pod nr 643887-N-2018 z dnia 02.11.2018r.
Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum w Krakowie informuje, że w w/w postępowaniu wpłynęły następujące pytania, na które Zamawiający udziela odpowiedzi:
Pytanie nr 1 z dnia 08.11.2018r.:
Zamawiający we wzorcu umowy określa sposób regulowania płatności za wykonaną usługę na podstawie wystawionej przez Wykonawcę faktury VAT. Czy zamawiający akceptuje wystawianie i dostarczanie w formie elektronicznej, w formacie PDF: faktur, faktur korygujących oraz duplikatów faktur, zgodnie z art. 106n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r., Nr 710, z późn. zm.)?
Jeżeli tak, to bardzo proszę o modyfikację wzorca umowy w zakresie sposobu rozliczania się z wykonanej usługi poprzez dodanie następujących zapisów:
Odpowiedź na pytanie nr 1:
Zamawiający informuje, że z uwagi na obowiązujące w UJ CM procedury obiegu dokumentów finansowo-księgowych, nie akceptuje wystawiania i dostarczania w formie elektronicznej w formacie PDF: faktur, faktur korygujących oraz duplikatów faktur.
Pytanie nr 2 z dnia 08.11.2018r.:
Zgodnie ze wzorem umowy, Zamawiający przewiduje kary umowne za nienależyte wykonywanie usługi. Czy Zamawiający, po analizie poniższych argumentów Wykonawcy, zmodyfikuje wysokość kar umownych? Wykonawca wnosi o zmianę o 50% wysokości kar, zastrzeżonych przez Zamawiającego.
W doktrynie prawa zamówień publicznych oraz w aktualnym orzecznictwie Zespołów Arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych ustanawianie przez zamawiającego w umowie rażąco wysokich kar umownych uznać należy bezwzględnie za naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji wyrażonej w przepisie art. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku, nr 164, poz. 1163 z późn. zm.), które może być uzasadnioną podstawą do żądania unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie art. 93 ust. 1 pkt. 7 ustawy prawo zamówień publicznych z uwagi, iż postępowanie jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stanowisko powyższe znajduje pełne potwierdzenie m.in. wyroku Zespołu Arbitrów z dnia 23 sierpnia 2007 r. sygn. akt: UZP/ZO/0-1030/07. Zważyć bowiem należy, że kara umowna (odszkodowanie umowne) ze swojej istoty ma charakter wyłącznie odszkodowawczy i kompensacyjny, a nie zaś prewencyjny. Ustalenie przez Zamawiającego zbyt wygórowanych kar umownych dla wykonawców stanowi zatem bezspornie rażące naruszenie prawa w zakresie równości stron umowy, co w konsekwencji prowadzi do sprzeczności celu takiej umowy z zasadami współżycia społecznego i skutkować winno bezwzględną nieważność czynności prawnej na podstawie przepisu art. 3531 k.c. w związku z art. 58 § 1 k.c.
Odpowiedź na pytanie nr 2:
Zamawiający nie wyraża zgody za wyjątkiem niżej wymienionych zmian wzoru umowy:
- w § 15 ust. 2 lit. a) Zamawiający zmniejsza karę do wysokości 500 zł,
- w § 15 ust. 2 lit. b) Zamawiający zmniejsza karę do wysokości 200 zł.
W związku z powyższym zmienia się treść § 15 ust. 2 lit. a) i b) na następującą:
„a) za każdy dzień niewykonania usługi w wysokości 500 zł, liczone dla każdej Katedry i Zwierzętarni oddzielnie;
b) za każdy dzień nienależytego wykonania usługi w wysokości 200 zł, liczone dla każdej Katedry i Zwierzętarni oddzielnie;”
Pytanie nr 3 z dnia 08.11.2018r.:
Pytanie dotyczące zapisów waloryzacyjnych: Proszę o dodanie zapisu we wzorze umowy zdania: „Zmiana wynagrodzenia wchodzi w życie z dniem zmiany przepisów, które stanowią podstawę zmiany wynagrodzenia wykonawcy”.
Powyższa zmiana ma na celu uczynienie zadość przez Zamawiającego obowiązkowi wynikającemu z art. 142 ust 5 ustawy PZP, poprzez doprecyzowanie, iż wartość wynagrodzenia wykonawcy ulega zmianie z dniem zaistnienia (w szczególności w wyniku zmiany ustawy lub innego aktu prawnego) którejkolwiek ze zmian, o których mowa w art. 142 ust 5 ustawy PZP. Jednym z bowiem elementów określenia zasad wprowadzenia zmian wysokości wynagrodzenia umownego jest wskazanie terminu wejścia w życie aneksu w tym zakresie.
Uzasadnieniem ratio legis– zgodnie z wolą ustawodawcy – przywołanego przepisu art. 142 ust 5 ustawy Prawo zamówień publicznych było m.in., że: „w praktyce zamawiających właściwie nieobecne było włączanie do wzorów umów tzw. klauzul waloryzacyjnych. Przygotowana przez zamawiających treść wzorów (projektów) umów, nie pozwalała na uwzględnienie w ostatecznych rozliczeniach nawet znacznych, niezależnych od wykonawców, zmian kosztów wykonania zamówienia, zwłaszcza dotyczących zmian wysokości obciążeń publicznoprawnych. W efekcie, przy niewysokich marżach, pozornie niewielka zmiana np. podatku od towarów i usług (VAT) powodowała utratę marży, a w konsekwencji prowadziła do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorcy. Powyższe prowadziło do znacznego ograniczania przez przedsiębiorców kosztów wykonania zamówienia. Wyżej wskazane sytuacje odnosiły się przede wszystkim do umów wieloletnich, w trakcie trwania których wykonawcy byli zaskakiwani zmianami ciężarów publicznoprawnych oraz kosztami określanymi przez przepisy prawa. Ponadto, skutki dotyczące zmian wynagrodzenia odczuwają także pracownicy, przy czym jednocześnie zamawiający są narażeni na pogorszenie jakości wykonywanego zamówienia, np. przez zastąpienie materiałów potrzebnych do wykonania zamówienia materiałami tańszymi, które zazwyczaj są materiałami niższej jakości. Zniwelowanie powyższych działań może nastąpić dzięki wprowadzeniu zasady obowiązku wprowadzania do umów zapisów dotyczących odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia w ściśle określonych przypadkach”.
Stąd wolą ustawodawcy stało się, aby w umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postępowań wszczętych po dniu 19.10.2014 r., Zamawiający określał kiedy i na jakich zasadach zwaloryzuje umowę, jeśli zajdzie jedna z przesłanek wskazanych w art. 142 ust 5 ustawy PZP. Pokreślić należy, iż nie chodzi o wpisywanie konkretnych kwot waloryzacji, nie znanych przecież także Zamawiającemu, ale określenie jasnych mechanizmów waloryzacji – w tym terminów – w razie wystąpienia którejkolwiek z przesłanek określonych w art. 142 ust 5 PZP.
Terminy wejścia w życie i wielkość zmian wprowadzonych w art. 142 ust 5 ustawy PZP w całości są bowiem niezależne od woli stron umowy o zamówienie publiczne. Aby zatem zapewnić z jednej strony stabilność finansów publicznych, którymi dysponują zamawiający a z drugiej strony dać wykonawcą gwarancję ich słusznych interesów, ustawodawca wprowadził obowiązek waloryzacji umów wieloletnich. Idea art. 142 ust 5 wyraża się w daniu gwarancji obu stronom umowy pewności, iż w razie zaistnienia zewnętrznego zdarzenia w tym przepisie wskazanego, z góry wiedzą w jaki sposób mają się zachować. Stąd obowiązek zawarcia w siwz swego rodzaju automatycznych mechanizmów dostosowywania wynagrodzenia wykonawcy do zewnętrznych warunków. Przy zapewnieniu zamawiającym bezpieczeństwa prawnego koniecznych zmian.
Skoro to zdarzenia zewnętrzne determinują moment wyjścia w życie zmian, o których mowa w art. 142 ust 5 ustawy PZP, to zasadne jest aby konsekwencje tych zmian znalazły odzwierciedlenie w treści stosunku prawnego łączącego zamawiającego i wykonawcę w terminie, w którym te zmiany weszły w życie. Każdy inny termin wprowadzenia zmian w życie budzić może uzasadnione wątpliwości co do tego, czy nie mamy do czynienia z niedozwolonymi negocjacjami między stronami umowy. Brak bowiem obiektywnego powodu uzasadniającego inny termin wprowadzenia zmian niż dostosowanie się stron umowy do działań legislacyjnych ustawodawcy
Odpowiedź na pytanie nr 3:
Zamawiający nie wyraża zgody na proponowana zmianę oraz wyjaśnia, że termin wejścia w życie zmian został w sposób jednoznacznie określony w §3 ust. 4 wzoru umowy.
Pytanie nr 4 z dnia 08.11.2018r.:
o informacji czy usługa sprzątania ma odbywać się od poniedziałku do piątku? Czy od poniedziałku do niedzieli?
Odpowiedź na pytanie nr 4:
Zamawiający wskazuje, że realizacja usługi sprzątania odbywa się zgodnie z wykazem czynności wskazanym w Załączniku nr 1 do wzoru umowy – Szczegółowym Opisie Przedmiotu Zamówienia. Dodatkowo Zamawiający wyjaśnia, iż usługa sprzątania ma być wykonywana od poniedziałku do piątku.
Pytanie nr 5 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o wyjaśnienie czy Wykonawca ma zapewnić osoby sprzątające w przedziale godzin od 6:00 do 22:00 o poniedziałku do piątku oraz dodatkowo osobę dyżurującą w godzinach od 7:30 do 18:00? Czy może Zamawiający uważa, że najlepszy czas na wykonywanie sprzątania to czas od godz.7:30 do 18:00 i w tym czasie mają być osoby sprzątające?
Odpowiedź na pytanie nr 5:
Sprzątanie może odbywać się w godzinach od 6:00 do 7:30 (w wybranych pomieszczeniach do 8:30) oraz w godzinach popołudniowych od godz. 15:30 do 22:00 pomieszczenia biurowe, sale dydaktyczne po zakończonych, ostatnich w danym dniu zajęciach. Wykonawca, zgodnie z wytycznymi w Zał. Nr 1 do siwz (tożsamym z zał. Nr 1 do wzoru umowy) ma zapewnić pełnienie dyżuru przez osobę sprzątającą codziennie w godz.730 do 18 00.
Pytanie nr 6 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o informacji czy na każdej z 4 Katedr ma być po 1 osobie na dyżurze sprzątającym? Czy 1 osoba na 4 Katedrach?
Odpowiedź na pytanie nr 6:
Zamawiający wymaga dyżuru 1 osoby sprzątającej dla całego obiektu w godzinach od 7:30 do 18:00.
Pytanie nr 7 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o podanie metrażu oraz ilości wykładzin, chodników przeznaczonych do mycia 1 x w roku.
Odpowiedź na pytanie nr 7:
Metraż chodników do prania – ok. 10m2.
Pytanie nr 8 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o informację, czy Zamawiający poprzez mycie i nabłyszczanie ma na myśli akrylowanie posadzek?
Odpowiedź na pytanie nr 8:
Zamawiający nie określa sposobu nabłyszczania. Ze względu na zabytkową posadzkę w ciągach komunikacyjnych nie mogą być stosowane agresywne środki chemiczne.
Pytanie nr 9 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o podanie rodzaju jakości materiałów higienicznych tj. papieru toaletowego, ręczników papierowych, i mydła. Nie ma takiej informacji podanej w Katedrze Immunologii i Patofizjologii.
Odpowiedź na pytanie nr 9:
Rodzaje materiałów higienicznych dla Katedry Immunologii i Patofizjologii
Pytanie nr 10 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o podanie na jakiej wysokości znajdują się okna dachowe?
Odpowiedź na pytanie nr 10:
Okna dachowe w budynku A oraz Zwierzętarni znajdują się na wysokości powyżej 2,5 m do 3 m, dwa okna na wysokości ok. 5 m.
Pytanie nr 11 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o informację w jaki sposób można być okna na wysokości? Czy przy pomocy alpinistów (dostępność z dachu), czy przy użyciu zwyżki?
Odpowiedź na pytanie nr 11:
Okna na wysokości ok. 5 m. są dostępne z półpiętra głównej klatki schodowej z wykorzystaniem drabiny 3-częściowej. Pozostałe okna dachowe nie wymagają specjalistycznego sprzętu.
Pytanie nr 12 z dnia 08.11.2018r.:
Proszę o podanie nazwy środków do dezynfekcji używanych w obecnej umowie.
Odpowiedź na pytanie nr 12:
Środki dezynfekcyjne stosowane w obecnie obowiązującej umowie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający nie wskazuje, które środki do dezynfekcji winny być wykorzystywane przy realizacji zamówienia. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia środków dezynfekcyjnych dopuszczonych do obrotu.
Pytanie nr 13 z dnia 08.11.2018r.:
Wnosimy o wyrażenie zgody na zatrudnienie pracowników na umowę zlecenie wyłącznie w przypadku nagłych i niespodziewanych nieobecności, pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, wynikających z przyczyn losowych (m.in. zwolnienia lekarskie, porodu, urlopu na żądanie).
Uzasadnienie:
Konieczność zachowania wymogu zatrudnienia wyłącznie na umowę o pracę w sytuacjach losowych, zdarzeniach niemożliwych do przewidzenia jest nierealne. Wykonawca nie jest w stanie przewidzieć ile osób będzie w danym okresie czasu np. na zwolnieniu lekarskim. Zatrudnienie na umowę o pracę poprzedzane jest spełnieniem szeregu wymagań m.in. wykonaniem i dostarczenia badań lekarskich z zakresu medycyny pracy, czy szkoleń BHP, co w sytuacjach nagłych jest nierealne i wymaga dodatkowego czasu. W związku z powyższym prosimy jak na wstępie.”
Odpowiedź na pytanie nr 13:
Zamawiający nie wyraża zgody, bowiem ustawa odwołuje się wprost do regulacji dotyczących zatrudniania na umowę o pracę, które nie może zostać zastąpione umowami zlecenia.
Pytanie nr 14 z dnia 08.11.2018r.:
Prosimy o modyfikację SIWZ poprzez usunięcie wymogu podania nazwy oraz adresu podwykonawcy. Z treści art. 36ba p.z.p. regulującego wprowadzanie nowych podwykonawców oraz treści formularza jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia wynika, iż obowiązek wskazania nazw podwykonawców dotyczy jedynie podwykonawców znanych na etapie składania oferty. W szczególności będą to podwykonawcy, którzy udostępniają swoje zasoby lub których wykonawca będzie chciał uwzględnić w wyjaśnieniach niskiej ceny.
Na etapie składania ofert Wykonawca nie zawsze jest w stanie podać dokładnych danych podwykonawcy, z którego usług będzie korzystał. Dopiero w trakcie realizacji zamówienia na potrzeby należytego wykonania usługi Wykonawca może skorzystać z usług podwykonawcy, a co za tym idzie przekazać Zamawiającemu wymagane dane i informacje o podwykonawcy.
W związku z powyższym wnosimy jak na wstępie.
Odpowiedź na pytanie nr 14:
Zamawiający nie wyraża zgody. Zamawiający wyjaśnia, że w oparciu o przepisy art. 36b ust. 1 i ust. 1a ustawy PZP wymaga podania przez Wykonawcę informacji czy zamówienie lub jego część będzie wykonywał samodzielnie czy tez przy udziale podwykonawcy i jeżeli Wykonawca w momencie składania oferty zadeklaruje udział podwykonawcy w realizacji zamówienia to zamieszcza tą informację stosownie do pkt. 8. Formularza oferty. Zamawiający wskazał w tym punkcie Formularza oferty, że Wykonawca podaje nazwy Firm podwykonawcy/ ów jeśli są znane Wykonawcy na dzień składania ofert.
Przywołany w pytaniu art. 36ba ustawy PZP dotyczy przypadku, w którym powierzenie wykonania części zamówienia następuje w trakcie realizacji usługi. Zatem, jeżeli Wykonawca złoży w Formularzu oferty oświadczenie, że zamówienie będzie realizował przy udziale podwykonawcy i wskaże jakiej części zamówienia to powierzenie będzie dotyczyć to wówczas przedstawia Zamawiającemu informacje na temat podwykonawcy jak będą Mu już znane.
Natomiast, jeżeli Wykonawca zamierza polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów musi spełnić wymagania określone w art. 22a. ust. 2 ustawy PZP oraz zamieszcza informacje o tych podmiotach w oświadczeniu, o którym mowa w art. 25a. ust. 1 ustawy PZP w związku z art. 25a ust. 2 ustawy PZP oraz w związku z art. 22a ust 3 ustawy PZP. Zamawiający szczegółowo przedstawił warunki udziału w postępowaniu w ust. 5) SIWZ oraz zgodnie z ust. 6) 1.3 SIWZ wskazał, że „Wykonawca powołujący się na zasoby innych podmiotów w zakresie ich zdolności technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, którym to podmiotom zamierza powierzyć realizację części niniejszego zamówienia w charakterze swojego podwykonawcy, zobowiązany jest podać nazwy (firmy) podwykonawców.”
Pytanie nr 15 z dnia 08.11.2018r.:
Zwracamy się z prośbą o zamieszczenie zapisu w treści projektu umowy umożliwiającego stronom rozwiązanie umowy z 3 miesięcznym wypowiedzeniem. Proponujemy wprowadzenie następującego zapis:
„Każda ze stron może wypowiedzieć umowę z ważnych powodów z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia.”
W przypadku umów długoterminowych w momencie zawierania stosunku prawnego strony nie są w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności oraz czynników mających negatywny wpływ wykonanie zobowiązań umownych dla każdej ze stron. Wprowadzenie możliwości rozwiązania umowy za wypowiedzeniem ma na celu stworzenie podstaw prawnych do zakończenia stosunku prawnego pomiędzy stronami, jeżeli z określonych powodów nie maja możliwości kontynuowania współpracy na dotychczasowych warunkach
Odpowiedź na pytanie nr 15:
Zamawiający nie wyraża zgody, bowiem umowy przetargowe winny cechować się trwałością i obowiązywaniem przez czas oczekiwany przez Zamawiającego. Umowa może zostać rozwiązana przede wszystkim z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy wywołanych nienależytym wykonaniem umowy.
Pytanie nr 16 z dnia 08.11.2018r.:
Zwracamy się z prośbą o modyfikację zapisów projektu umowy, poprzez dookreślenie zasad realizacji przez Zamawiającego obowiązku wynikającego z art. 142 ust.5.
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązującej po dniu 19 października 2014r. tj. w treści, którą stosuje się do przedmiotowego postępowania nakazują, aby „umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
- jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonywania zamówienia przez wykonawcę”.
(art. 142 ust. 5).
Zamawiający w projekcie umowy w sposób następujący naruszył przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych:
Wolą ustawodawcy stało się, aby w umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postępowań wszczętych po dniu 19.10.2014r., Zamawiający określił zasady zwaloryzowania umowy, jeśli zajdzie jedna z przesłanek wskazanych w art. 142 ust. 5 ustawy Pzp. Podkreślić należy, iż nie chodzi o wpisywanie konkretnych kwot waloryzacji, nie znanych przecież także Zamawiającemu, ale określenie jasnych mechanizmów waloryzacji w razie wystąpienia którejkolwiek z przesłanek określonych w art. 142 ust. 5 ustawy PZP.
Od obowiązku wprowadzenia takich zapisów Zamawiający nie ma możliwości w żadnych przypadku odstąpić – ustawodawca nie przewidział takiego uprawnienia dla organizatora postępowania przetargowego. Brak takich zapisów stanowi kwalifikowana wadę siwz, co może skutkować nawet nieważnością całego postępowania.
Mając na uwadze powyższe, wnoszę o wprowadzenie do siwz wymaganych w art. 142 ust. 5 ustawy zapisów, precyzujących, iż wartość wynagrodzenia wykonawcy ulega zmianie z dniem zaistnienia (w szczególności w wyniku zmiany ustawy lub innego aktu prawnego) którejkolwiek ze zmian, o których mowa w art. 142 ust. 5 ustawy PZP, odczuwają także pracownicy, przy czym jednocześnie zamawiający są narażeni na pogorszenie jakości wykonywanego zamówienia, np. przez zastąpienie materiałów potrzebnych do wykonania zamówienia materiałami tańszymi, które zazwyczaj są materiałami niższej jakości.
Terminy wejścia w życie i wielkość zmian wprowadzonych w art. 142 ust. 5 ustawy PZP w całości są niezależne od woli stron umowy o zamówienia publiczne. Aby zatem zapewnić z jednej strony stabilność finansów publicznych, którymi dysponują zamawiający a z drugiej strony dać wykonawcą gwarancję ich słusznych interesów, ustawodawca wprowadził obowiązek waloryzacji umów wieloletnich. Idea art. 142 ust. 5 wyraża się w daniu gwarancji obu stronom umowy pewności, iż w razie zaistnienia zewnętrznego zdarzenia w tym przepisie wskazanego, z góry wiedzą na jaki sposób mają się zachować Stąd obowiązek zawarcia w siwz swego rodzaju automatycznych mechanizmów dostosowywania wynagrodzenia wykonawcy do zewnętrznych warunków. Przy zapewnieniu zamawiającemu bezpieczeństwa prawnego koniecznych zmian.
Skoro te zdarzenia zewnętrzne determinują moment wejścia w życie zmian, o których mowa w art. 142 ust. 5 ustawy PZP, to zasadne jest aby konsekwencje tych zmian znalazły odzwierciedlenie w treści stosunku prawnego łączącego zamawiającego i wykonawcę w terminie, w którym te zmiany weszły w życie. Każdy inny termin wprowadzenia zmian w życie budzić może uzasadnione wątpliwości co do tego, czy nie mamy do czynienia z niedozwolonymi negocjacjami między stronami umowy. Brak bowiem obiektywnego powodu uzasadniające=go inny termin wprowadzenia zmian niż dostosowanie się stron umowy do działań legislacyjnych ustawodawcy.
Prosimy o wprowadzenie poniższych zapisów zgodnych z PZP, do SIWZ do projektu umowy:
Waloryzacja wynagrodzenia
Procedura zmian wysokości wynagrodzenia Wykonawcy powinna zostać uruchomiona automatycznie w razie wystąpienia określonych zmian przepisów prawa.
Odpowiedź na pytanie nr 16:
Zamawiający nie wyraża zgody. Odpowiednie regulacje znajdują się w § 3 ust. 4 – 8 wzoru umowy i w pełni wyczerpują regulacje związane z waloryzacja wynagrodzenia.
Pytanie nr 17 z dnia 08.11.2018r.:
Wnosimy o wykreślenie w zapisach SIWZ - Warunki udziału w postępowaniu pkt 5) ppkt. 1.4.wyrazu "każdy" w zdaniu:
"Spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy PZP musi wykazać każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w zakresie, w którym wskazuje ich spełnianie"
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem KIO warunki udziału o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, które muszą potwierdzać spełnienie przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu Wykonawcy mają spełniać łącznie.
W związku z powyższym wnosimy jak na wstępie.
Odpowiedź na pytanie nr 17:
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe wykreślenie.
Zamawiający w postepowaniu o udzielenie zamówienia publicznego określa każdorazowo w zależności od rodzaju udzielanego zamówienia publicznego warunki udziału w postepowaniu, których spełnienie Wykonawcy muszą potwierdzić. Nie spełnienie przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu stosownie do art. 24 ust. 1 pkt. 12) ustawy PZP skutkuje wykluczeniem Wykonawcy z postępowania, a następnie oferta złożona przez Wykonawcę wykluczonego z postępowania podlega odrzuceniu w myśl art. 89 ust. 1 pkt. 5) ustawy PZP.
Zamawiający w pkt. 5) 1.4 SIWZ dokładnie określił w jaki sposób Wykonawca musi potwierdzić spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy PZP i doprecyzował, że w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia każdy z tych Wykonawców w zakresie, w którym wskazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu musi wykazać ich spełnienie, co de facto w efekcie winno potwierdzić łączne spełnienie warunków udziału w postępowaniu przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, po stosownym połączeniu ich potencjału wiedzy i doświadczenia lub innych aspektów dotyczących wykazania spełniania warunków.
Zamawiający wyjaśnia, iż słowo „każdy” nie może być traktowane wybiórczo i należy uwzględnić całą treść zapisu pkt 5) 1.4 SIWZ zdanie 1, która jednoznacznie wskazuje, iż członek konsorcjum wykazujący spełnienie określonego warunku udziału w postępowaniu przedstawia go wyłącznie w zakresie w jakim to wykazanie go odpowiednio dotyczy. Zwracamy uwagę na wyrażanie w przywołanej treści SIWZ „….w zakresie, w którym wskazuje ich spełnianie”.
Ponadto Zamawiający poprawia omyłkę pisarską we wzorze umowy w zakresie § 15 ust. 2 lit. f), który otrzymuje następujące brzmienie:
„za każdy dzień opóźnienia w wykonaniu obowiązku nałożonego na Wykonawcę w § 3 ust 5 w wysokości 0,1 % wartości umowy brutto ustalonej w § 3 ust. 1;”
Zamawiający informuje, iż powyższe zapytania i odpowiedzi stanowią integralną część SIWZ oraz nie powodują zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Z uwagi na ich zakres i charakter nie wpływają na konieczność przedłużenia terminu składania ofert. Nie są tym samym spełnione przesłanki wynikające z ustawy PZP.