Załącznik do ogłoszenia


Przedmiotem postępowania i zamówienia jest wyłonienie Wykonawcy na wykonywanie usługi sprzątania oraz obsługi szatni w Obiekcie Dydaktycznym Wydziału Farmaceutycznego UJ CM przy ul. Medycznej 9 w Krakowie. Sprawa znak: 141.2711.79.2019

Załącznik opublikowano: 2019-11-26

Kraków dnia 26.11.2019r.

 

Sprawa znak: 141.2711.79.2019

Nr wew. pisma: 141.2711.79.2019/1

 

wg rozdzielnika

 

PYTANIA I ODPOWIEDZI

 

Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych ” (tekst jedn.: Dziennik Ustaw z 2019r., poz. 1843 z późn. zm.), w zakresie wyłonienia Wykonawcy na wykonywanie usługi sprzątania oraz obsługi szatni w Obiekcie Dydaktycznym Wydziału Farmaceutycznego UJ CM przy ul. Medycznej 9 w Krakowie, ogłoszonego w dzienniku Urzędowym UE nr 2019/S 213-523298 z dnia 05.11.2019r.

 

Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum w Krakowie informuje, że w przedmiotowym postępowaniu wpłynęły następujące pytania, na które Zamawiający udziela odpowiedzi:

 

Pytanie nr 1:

Zamawiający w Załączniku A do Formularza oferty w tabeli umieścił zapis:

a) „Koszty środków czystości wg załączonego do oferty wykazu i zużycia”

b) „Koszty materiałów sanitarnych wg załączonego do oferty wykazu i zużycia”

c) „Koszty materiałów dezynfekcyjnych wg załączonego do oferty wykazu i zużycia”

W związku z tym zapisem prosimy o wyjaśnienie – na jakim etapie – do oferty w dniu jej złożenia czy na wezwanie – Zamawiający wymaga przedstawienia wykazów: środków czystości, środków do dezynfekcji, materiałów sanitarnych z uwzględnieniem ich zużycia?

Odpowiedź nr 1:

Zamawiający nie wymaga złożenia wraz z ofertą w/wym. wykazów. Jednocześnie Zamawiający modyfikuje załącznik A do Formularza oferty, w którym omyłkowo pojawiła się ta informacja.

Zamawiający zmienia w Załączniku A do Formularza oferty, w części: Kwoty podane w kalkulacji zawierają poniższe koszty

z:

(…)

Koszty środków czystości wg załączonego do oferty wykazu  i zużycia

Koszty materiałów sanitarnych wg załączonego do oferty wykazu i zużycia

Koszty materiałów dezynfekcyjnych wg załączonego do oferty wykazu i zużycia

(…)

na:

(…)

Koszty środków czystości

Koszty materiałów sanitarnych

Koszty materiałów dezynfekcyjnych

(…)

Ponadto Zamawiający informuje, iż w przypadku wątpliwości co do rażąco niskiej ceny Wykonawca będzie mógł przedstawić w/wym. wykazy.

 

Pytanie nr 2:

Prosimy o informację jakie dozowniki na mydło w płynie–wkłady jednorazowe czy na mydło dolewane posiada Zamawiający? W przypadku wkładów jednorazowych prosimy o wskazanie producenta dozowników.

Odpowiedź nr 2:

Zamawiający posiada dozowniki na mydło dolewane.

 

Pytanie nr 3:

Prosimy o informację czy u Zamawiającego występują dozowniki na mydło
w pianie? Jeżeli tak, to jakie dozowniki – na wkłady jednorazowe czy na mydło dolewane posiada Zamawiający? W przypadku wkładów jednorazowych prosimy
o wskazanie producenta dozowników.

Odpowiedź nr 3:

Zamawiający nie posiada dozowników na mydło w pianie.

 

Pytanie nr 4:

Prosimy o informację jakie dozowniki na papier toaletowy – na małe czy duże rolki – ma Zamawiający?

Odpowiedź nr 4:

Zamawiający posiada dozowniki na duże rolki papieru toaletowego (papier o średnicy 19 cm, pojemnik  20 lub 21 cm.).

 

Pytanie nr 5:

Prosimy o informację jakich odświeżaczy powietrza ( w sprayu, elektrycznych, w żelu) oczekuje Zamawiający?

Odpowiedź nr 5:

Zamawiający oczekuje odświeżaczy powietrza w sprayu.

 

Pytanie nr 6:

Uprzejmie prosimy o odstąpienie od wymogu wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub obniżenie wysokości żądanego zabezpieczenie należytego wykonania Umowy do 2% wynagrodzenia brutto należnego z tytułu wykonania umowy. Wymóg wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, niezależnie od formy wniesienia, jest dodatkowym elementem kosztotwórczym, który Wykonawcy muszą uwzględnić w cenie oferty. Po pierwsze udzielenie gwarancji należytego wykonania umowy wiąże się z opłatami wnoszonymi przez Wykonawcę do ubezpieczyciela lub banku. Niezależnie od zapłaconych składek Wykonawca jest zmuszony celem uzyskania gwarancji należytego wykonania kontraktu do wniesienia odpowiednich zabezpieczeń w postaci np. depozytu gotówkowego, blokady środków na rachunku, hipoteki lub innych poręczeń majątkowych.

Ponadto nadmieniamy, iż na chwilę obecną koszty uzyskania gwarancji należytego wykonania kontraktu są znacząco wyższe niż to miało miejsce kilka lat temu, wpływ na takie koszty ma obecna sytuacja gospodarcza kraju w danej branży (koszty niniejsze wzrosły ze względu na fakt, iż wiele przedsiębiorstw budowlanych, które podpisały umowy o świadczenie usługi publicznej, nie zrealizowały swoich zobowiązań czego następstwem było wypłacanie przez firmy ubezpieczeniowe i banki należności z tytułu wystawionych przez nie gwarancji).

Konieczność wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy powoduje zamrożenie istotnej części kapitału obrotowego na czas trwania kontraktu, którego koszt utrzymania w tym czasie Wykonawca doliczy do kosztów gwarancji.
W konsekwencji spowoduje to podwyższenie kosztów wykonania usługi dla Zamawiającego, co przy długim okresie trwania umowy i dużej wartości zamówienia zawyży wartość oferty w sposób nieadekwatny do przedmiotu zamówienia.

Zamawiający ma także prawo do pokrycia kosztów szkody obniżając należną Wykonawcy kwotę z miesięcznej faktury, łącznie z odmową jej zapłaty. W przypadku prowadzonego postępowania miesięczna wartość faktury będzie stanowiła co najmniej 4 % wartości brutto umowy. Ze względu na ww. okoliczności potrącenie z faktur należności na pokrycie ewentualnej szkody, w opinii Wykonawcy, w wystarczający sposób zabezpiecza interesy Zamawiającego w przypadku nienależytego wykonania umowy. W związku z powyższym wnosimy jak na wstępie.

Odpowiedź nr 6:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 7:

Z treści art. 36b p.z.p. regulującego wprowadzanie podwykonawców wynika, iż obowiązek wskazania nazw podwykonawców dotyczy jedynie podwykonawców znanych na etapie składania oferty. Na etapie składania ofert Wykonawca nie zawsze jest w stanie podać dokładnych danych podwykonawcy z którego usług będzie korzystał. Dopiero w trakcie realizacji zamówienia na potrzeby należytego wykonania usługi Wykonawca może skorzystać z usług podwykonawcy, a co za tym idzie przekazać Zamawiającemu wymagane dane i informacje o podwykonawcy (zgodnie z art. 36b ust.1a P.zp.). W związku z powyższym prosimy o potwierdzenie czy Wykonawca dobrze rozumie, że obowiązek wskazania nazw podwykonawców oraz dotyczy jedynie tych, znanych na etapie składania oferty, którzy w szczególności udostępniają swoje zasoby lub których wykonawca będzie chciał uwzględnić w wyjaśnieniach niskiej ceny?

Odpowiedź nr 7:

Zamawiający w pkt. 26) SIWZ żąda wskazania, odpowiednio do treści postanowień SIWZ, przez Wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom o ile podwykonawcy są znani na etapie składania ofert.

 

Pytanie nr 8:

Wnosimy o wyrażenie zgody na zatrudnienie pracowników na umowę zlecenie wyłącznie w przypadku nagłych i niespodziewanych nieobecności, pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, wynikających z przyczyn losowych (m.in. zwolnienia lekarskie, porodu, urlopu na żądanie). Konieczność zachowania wymogu zatrudnienia wyłącznie na umowę o pracę w sytuacjach losowych, zdarzeniach niemożliwych do przewidzenia jest nierealne. Wykonawca nie jest w stanie przewidzieć ile osób będzie w danym okresie czasu np. na zwolnieniu lekarskim. Zatrudnienie na umowę o pracę poprzedzane jest spełnieniem szeregu wymagań m. in. wykonaniem i dostarczenia badań lekarskich z zakresu medycyny pracy, czy szkoleń BHP, co w sytuacjach nagłych jest nierealne i wymaga dodatkowego czasu. W związku z powyższym wnosimy jak na wstępie.

Odpowiedź nr 8:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 9:

Zwracamy się z prośba o wprowadzenie do wzoru umowy zapisu umożliwiającego stronom rozwiązanie umowy z 3-miesięcznym wypowiedzeniem. Proponujemy wprowadzenie następującego zapis: „Każda ze stron może wypowiedzieć umowę z ważnych powodów z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia.” Należy zauważyć, że w przypadku umów długoterminowych zawieranych na okres 2-3 lat w momencie zawierania umowy strony nie są w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności oraz czynników mogących mieć negatywny wpływ na wykonywanie zobowiązań umownych dla każdej ze stron, jak również w sposób kompleksowy
i wyczerpujący uregulować procedury postępowania w takich wypadkach, Wprowadzenie możliwości rozwiązania umowy za wypowiedzeniem ma na celu stworzenie podstaw prawnych do zakończenia stosunku prawnego pomiędzy stronami, jeżeli z określonych powodów nie są one zainteresowane dalszym kontynuowaniem współpracy na dotychczasowych warunkach. Mając na względzie dynamikę życia gospodarczego, czyli pojawianie się nowych technologii wykonywania zamówień, czy też nowych środków, może po kilku latach dojść do sytuacji, gdy jedna ze stron w tym również zamawiający będzie chciał skorzystać z jednostronnego uprawnienia do zakończenia umowy przed upływem jej obowiązywania. Obowiązujące przepisy ustawy prawo zamówień publicznych nie zawierają w tym zakresie żadnych zakazów.

Odpowiedź nr 9:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

 

Pytanie nr 10:

Zamawiający w SIWZ dopuszcza możliwość udziału w postepowaniu podmiotów działających w ramach konsorcjum. Zważywszy na fakt, iż:

a) obserwowaną na rynku praktyką jest sytuacja, w której o udzielenie zamówienia ubiegają się podmioty będące spółkami kapitałowymi, działające w ramach konsorcjum, a następnie – już na etapie świadczenia usługi - faktury wystawiane są przez kilkanaście spółek cywilnych założonych przez konsorcjantów,

b) powyższe może budzić wątpliwości co do zgodności takiej praktyki z przepisami ustawy z dnia 29.01.2004 r. – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (a zwłaszcza z art. 113 ust. 1 i 9 dotyczącym zwolnień podmiotowych, art. 106a – 106q dotyczącym zasad wystawiania faktur oraz art. 88 dotyczącym braku prawa do odliczenia VAT) co potwierdzają kontrole podatkowe prowadzone w firmach świadczących usługi outsourcingowe,

Zwracamy się zwracamy się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji, czy Zamawiający po udzieleniu zamówienia dopuszcza możliwość wystawiania faktur przez inny podmiot (de facto: przez innego podatnika VAT), niż ubiegający się o udzielenie zamówienia członkowie konsorcjum.

Odpowiedź nr 10:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 11:

Zwracamy się z prośbą o modyfikację wzoru umowy, poprzez zmniejszenie wygórowanych kar umownych o 50%.

W procedurze udzielania i realizacji zamówień publicznych to zamawiający jest w pozycji uprzywilejowanej względem wykonawców, umożliwiającej mu narzucanie warunków dotyczących realizacji zamówienia, jednak powinien on tak ukształtować treść umowy aby realizacja zamówienia w ogóle była możliwa. Zatem zastrzeganie kar umownych nie powinno być celem samym w sobie, ale środkiem dyscyplinującym wykonawcę. Wielokrotnie wskazywała na to Krajowa Izba Odwoławcza, m.in. w wyroku z dnia 5 marca 2014 r., sygn. akt KIO 283/14.

Zamawiający próbuje wykorzystać swoją pozycję dominującą w przetargu i wbrew zasadom współżycia społecznego, wprowadzić do umowy rażąco wygórowaną karę umowną, która z uwagi na swą konstrukcję, może mieć zastosowanie zarówno w przypadku drobnego uchybienia, nieskutkującego powstaniem jakiejkolwiek szkody po stronie Zamawiającego, jak i w przypadku niewykonania zobowiązania w znacznej części. Kara umowna winna zostać opisana w sposób zróżnicowany, w zależności od rangi, skutków i okresu trwania uchybienia, jak i wpływu uchybień na funkcjonowanie Zamawiającego. Nie można również zapominać, że podstawową funkcją kary umownej jest naprawienie szkody (zryczałtowane odszkodowanie), a zatem stawka kary umownej nie powinna być ustalona abstrakcyjnie, lecz z uwzględnieniem przewidywanej szkody, jaka może powstać po stronie Zamawiającego. Jednakże postanowienie projektu umowy nie zostało oparte na powyższych założeniach, stąd wniosek o jego zmianę.

Zaproponowane przez wykonawcę zmiany poprzez obniżenie wysokości kar umownych, zróżnicowanie ich wysokości w stosunku o rangi, skutku i okresu trwania uchybienia i jego wpływu na funkcjonowanie zamawiającego ma z jednej strony zapewnić, iż w dalszym ciągu kary umowne będą spełniały funkcję represyjną, z drugiej zaś, że zaczną spełniać funkcję odszkodowawczą, a nie „zarobkową”.

Odpowiedź nr 11:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 12:

Zmawiający określił w SIWZ wymóg zatrudnienia pracowników wykonujących czynności porządkowe lub czynności sprzątania na umowę o pracę. Wnosimy o wyrażenie zgody na zatrudnienie pracowników na umowę zlecenie wyłącznie na zastępstwa urlopowo-chorobowe. Konieczność zachowania wymogu zatrudnienia wyłącznie na umowę o pracę w sytuacjach losowych, zdarzeniach niemożliwych do przewidzenia jest nierealne. Wykonawca nie jest w stanie przewidzieć ile osób będzie w danym okresie czasu np. na zwolnieniu lekarskim. Zatrudnienie na umowę o pracę wymaga chociażby dostarczenia badań lekarskich, co w sytuacjach nagłych jest nierealne i wymaga dodatkowego czasu. W związku z powyższym wnosimy jak na wstępie.   

Odpowiedź nr 12:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 13:

W związku z brakiem w treści ogłoszenia o zamówieniu/SIWZ postanowień odnoszących się do sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego, wnioskujemy o potwierdzenie, iż w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej może być spełniony łącznie przez Wykonawców występujących wspólnie”.

Uzasadnienie:

Na Zamawiającym ciąży obowiązek jasnego, precyzyjnego, wyczerpującego określenia SIWZ, którego jednym z elementów stanowi określenie warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu spełniania tych warunków przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Mając powyższe na uwadze zasadnym jest uzupełnienie postanowień SIWZ umowy o propozycje zgłoszone przez Wykonawcę a odnoszące się do precyzyjnego określenia jak określone przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu mają spełniać wykonawcy o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy Pzp.

Odpowiedź nr 13:

Zamawiający informuje, iż w pkt. 5) SIWZ Warunki udziału w postepowaniu, ppkt 1.4 jest określone, iż „spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy PZP musi wykazać każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w zakresie, w którym wskazuje ich spełnianie. Wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych”.

 

Pytanie nr 14:

W związku z brakiem w treści SIWZ postanowień odpowiadających treści art. 142 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn.zm. dalej: Pzp), wnioskujemy o wprowadzenie do treści SIWZ postanowień odpowiadających treści art. 142 ust. 5 Pzp oraz zgodnie z brzmieniem art. 135 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2215) postanowień odnoszących się do procedury wprowadzania przedmiotowych zmian w łączącej strony umowie tj. postanowień w brzmieniu:

1. „Niniejsza umowa ulegnie zmianie w zakresie należnego wykonawcy wynagrodzenia, w przypadku zmiany:

1) stawki podatku od towarów i usług,

2) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,.

3) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,

4) zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych,

- jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.

2. Każda ze stron umowy, w przypadku zaistnienia zdarzeń o jakich mowa w art. 142 ust. 5 pkt 1-3 ustawy Pzp w terminie 3 miesięcy od dnia opublikowana przepisów będących podstawą zmiany, może zwrócić się do drugiej strony z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia. W przypadku zaistnienia zdarzeń o jakich mowa w art. 142 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp każda ze stron może, po dokonaniu wpłat do pracowniczych planów kapitałowych za pierwszy miesiąc rozliczeniowy, zwrócić się do drugiej strony z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia.

3. Przez odpowiednią zmianę wynagrodzenia, o której mowa w ust. 2, należy rozumieć:

a) zmianę stawki podatku od towarów i usług,

b) sumę wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego wynikających
z podwyższenia dotychczasowej kwoty minimalnego wynagrodzenia, przysługującego odpowiednio osobom biorącym udział w realizacji części pozostałej do wykonania umowy w sprawie zamówienia,

c) sumę wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego wynikających
z podwyższenia dotychczasowej kwoty minimalnej stawki godzinowej wynagrodzenia, przysługującego odpowiednio osobom biorącym udział w realizacji części pozostałej do wykonania umowy w sprawie zamówienia,

d) sumę wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego oraz drugiej strony umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej łączącej Wykonawcę
z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, wynikających z konieczności odprowadzenia dodatkowych składek od wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej zawartej przez Wykonawcę
z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, wynikających z zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniom zdrowotnym lub wysokości stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne przysługującego odpowiednio biorącym udział w realizacji części zamówienia pozostałej do wykonania, przy założeniu braku zmiany wynagrodzenia neto tych osób,

e) sumę wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego z tytułu zatrudnienia osób na podstawie umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej oraz drugiej strony umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej łączącej Wykonawcę z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, wynikających z konieczności odprowadzenia dodatkowych składek od wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej, zwartej przez Wykonawcę z osobą fizyczna nieprowadzącą działalności gospodarczej, wynikających z zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, przysługującego odpowiednio biorącym udział w realizacji części zamówienia pozostałej do wykonania, przy założeniu braku zmiany wynagrodzenia neto tych osób.

4. Zmiana wynagrodzenia wykonawcy o jakiej mowa w ustępie 1 -3 niniejszego paragrafu dokonuje się w zakresie wynagrodzenia należnego wykonawcy, poczynając od dnia wejścia w życie przepisów prawa będących podstawą zmiany:

a) wysokości podatku od towarów i usług,

b) wysokości kwoty minimalnego wynagrodzenia,

c) wysokości kwoty minimalnej stawki godzinowej wynagrodzenia,

d) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniom zdrowotnym,

e) wysokości stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,

f) zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych.

5. W przypadku zmiany, o której mowa w ustępie 4 lit „a” niniejszego paragrafu, wartość netto wynagrodzenia Wykonawcy nie zmieni się, a określona w umowie (aneksie) wartość brutto wynagrodzenia zostanie wyliczona na podstawie nowych przepisów.

6. W przypadku zmiany, o której mowa w ustępie 4 lit „b-f” niniejszego paragrafu Wykonawca przedstawia:

a) zamawiającemu kalkulację wzrostu kosztów wyliczenia odpowiedniej zmiany wynagrodzenia,

b) na wniosek zamawiającego, na potwierdzenie kalkulacji o której mowa w niniejszym punkcie lit. „a”, aktualne umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne zawarte
z osobami biorącymi udział w realizacji zamówienia,

c) na wniosek zamawiającego skierowany nie wcześniej niż w terminie 30 dni od daty wejścia w życie przepisów będących podstawą wprowadzenia zmiany o jakiej mowa w niniejszym punkcie lit. „a”, odpowiednio umowy o pracę/ aneksy do umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawne/ aneksy do umów cywilnoprawnych - potwierdzające odpowiednią zmianę wynagrodzenia.

7. Niezawarcie w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia, uprawnia każdą ze stron do rozwiązania umowy z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy nie stanowi nienależytego wykonania lub niewykonania umowy.

8. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia należy złożyć w terminie nie później niż w ciągu 30 dni od dnia zakończenia negocjacji. Przez zakończenie negocjacji strony rozumieją nie osiągnięcie przez strony porozumienia w zakresie przedmiotu negocjacji w maksymalnym terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku, o którym mowa w ustępie 2, do drugiej strony.

9. Zmiany o których mowa wymagają zawarcia aneksu/ porozumienia do umowy
o zamówienie publiczne.”

Uzasadnienie:

W dniu 28 listopada 2018 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. z 2018 poz. 2215, dalej ustawa o PPK). Zgodnie z treścią art. 120 przywołanej powyżej ustawy, na jej mocy ulega zmianie treść ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych ( t.j. Dz.U. z 2018 poz. 1986 z późn.zm.) poprzez wprowadzenie następujących zmian „w art. 142 w ust. 5 po pkt 3 dodaje się przecinek oraz pkt 4 w brzmieniu:

„4) zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych”.

Przeniesienie do treści wzoru umowy treści art. 142 ust.5 Pzp nie można uznać za wystarczające. Zgodnie z brzmieniem art. 135 ustawy o PPK uregulowane zostały również aspekt procedury występowania o zamianę wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Pozostawia bowiem szereg problemów praktycznych odnoszących się do rzeczywistej możliwości skorzystania przez Wykonawcę z przywołanego powyżej uregulowania. Na Zamawiającym ciąży obowiązek jasnego, precyzyjnego wyczerpującego określenia SIWZ, którego jednym z elementów jest wzór umowy. Mając powyższe na uwadze zasadnym jest uzupełnienie postanowień wzoru umowy o propozycje zgłoszone przez Wykonawcę a odnoszące się do trybu wprowadzenia zmiany wynagrodzenia w momencie jej zaistnienia.

Odpowiedź nr 14:

Zamawiający w § 3 wzoru umowy w ust. 4 d) dotyczącym możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia, przewidział zmiany w zasadach dotyczących gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych. Jednocześnie Zamawiający podtrzymuje dotychczasowe zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 15:

Proszę o podanie rodzaju środków higienicznych t. papier toaletowy, biały 100% celuloza czy szary itp. Ręczniki ZZ białe celuloza 100% czy zielone itp.?  

Odpowiedź nr 15:

Zamawiający dopuszcza papier toaletowy szary, ręczniki papierowe zielone.

 

 

Pytanie nr 16:

Prosimy o podanie średniomiesięcznego zużycia materiałów w podziale na poszczególne jednostki tj.:

a. mydło w płynie lub mydło w kostce

b. papier toaletowy dwuwarstwowy biały

c. ręcznik papierowy pojedynczy gofrowany; składany w "Z

d. zawieszki - kostki toaletowe zapobiegające osadzaniu kamienia, niszczące rozwijające się bakterie z żelowym paskiem zapachowym

e. odświeżacze powietrza – żelowe lub w sprayu, wolno uwalniające zapach

Odpowiedź nr 16:

W szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia, Zamawiający podał średnioroczne zużycie materiałów sanitarnych (papier, ręczniki, mydło).

Średniomiesięczne zużycie kostek toaletowych wg potrzeb zużycia ( obecnie ok.100-150 szt.)

Średniomiesięczne zużycie odświeżaczy w sprayu wg potrzeb zużycia ( obecnie ok. 50 szt).

 

Pytanie nr 17:

Prosimy o doprecyzowanie czy do obowiązków Zamawiającego należy sprzątanie pomieszczeń po remoncie. W związku z powyższym prosimy o doprecyzowanie czy Zamawiający przewiduje remonty, jeżeli tak prosimy o wskazanie w jakim okresie i na jakim metrażu.  

Odpowiedź nr 17:

Obecnie na Obiekcie trwa remont termomodernizacji wykonywany etapami. Czas zakończenia 2020r. Wykonawca nie sprząta po robotach budowlanych, jedynie doczyszczenie pomieszczeń po remoncie, będzie należało do Wykonawcy.

 

Pytanie nr 18:

Proszę podać, czy Zamawiający udostępni Wykonawcy pomieszczenia z przeznaczeniem na magazyn oraz pomieszczenia socjalne dla osób sprzątających. Jeśli tak, to czy Wykonawca będzie ponosił z tego tytułu koszty?   

Odpowiedź nr 18:

Zamawiający udostępni Wykonawcy nieodpłatnie pomieszczenie socjalno-magazynowe – art. 6 ust. 2 umowy.

 

Pytanie nr 19:

Prosimy o wskazanie obecnego Wykonawcy wykonującego usługi sprzątania.  

Odpowiedź nr 19:

Obecnie usługa wykonywana jest przez Konsorcjum firm:  „IZAN” + sp. z o.o., ul. Żabiniec 46, 31-215 Kraków ; Naprzód Service sp. z o.o., ul. Żabiniec 46, 31-215 Kraków ; Naprzód sp. z o.o., ul. Żabiniec 46, 31-215 Kraków.

 

Pytanie nr 20:

Prosimy o podanie wartości faktur za usługi sprzątania z trzech ostatnich miesięcy.  

Odpowiedź nr 20:

Wartość faktur za okres VIII-X.2019 wyniosła 214319,61 zł.

 

Pytanie nr 21:

Prosimy o informację, czy na obecnego Wykonawcę była nałożona kara, jeśli tak to w jakiej wysokości?  

Odpowiedź nr 21:

Na obecnego Wykonawcę nie były nakładane kary umowne.

 

Pytanie nr 22:

Prosimy o informację jaką stawkę płacy bezpośredniej ze wszystkimi pochodnymi i narzutami za pracę powinien uwzględnić Wykonawca? Czy cena netto powinna uwzględniać wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. ( tj. 2600 zł brutto) zgodnie z wydanym przez Radę Ministrów Rozporządzeniem w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej obowiązującej od 01.01.2020 r.?  

Odpowiedź nr 22:

Kalkulacja ceny oferty należy do Wykonawcy. Niemniej Zamawiający wskazuje, iż cena musi uwzględniać wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. ( tj. 2600 zł brutto) zgodnie z wydanym przez Radę Ministrów Rozporządzeniem w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej obowiązującej od 01.01.2020 r.

 

Pytanie nr 23:

Na podstawie art. 38 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 15 ustawy Prawo zamówień publicznych zwracamy się z prośbą o zmniejszenie ustalonego procentu zabezpieczenia należytego wykonania umowy do 5% wskazując, iż wymóg zabezpieczenia realizacji umowy na tak wysokim poziomie przy tak dużej wartości zamówienia istotnie ogranicza konkurencję mając na uwadze, iż oznacza konieczność poniesienia kosztów z tego tytułu ze środków własnych wykonawcy gdyż jest wnoszone przed podpisaniem umowy. Taki wymóg w rzeczywistości może pozbawić możliwości ubiegania się o zamówienie podmiotom zdolnym do jego wykonania, posiadającym stosowne doświadczenie jednakże nie mogącym sobie pozwolić na wyłożenie z góry tak znaczącej kwoty. W tym miejscu należy wskazać, iż nawet wniesienie zabezpieczenia w gwarancji oznacza, że wykonawca musi zapewnić odpowiednią kwotę Gwarantowi tytułem zabezpieczenia sumy gwarancyjnej. Należy podkreślić, że zamówienia publiczne są adresowane do podmiotów zawodowo zajmujących się przedmiotem zamówienia zatem prawdopodobieństwo wadliwego wykonania umowy jest niewielkie. Ponadto w ocenie wykonawcy maksymalna wartość zabezpieczenia nie powinna dotyczyć postępowań o tak dużej wartości jak przedmiotowe postępowanie.  

Odpowiedź nr 23:

Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 24:

Na podstawie art. 38 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 15 ustawy Prawo zamówień publicznych zwracamy się z prośbą o zmniejszenie ustalonego procentu zabezpieczenia należytego wykonania umowy do 5% wskazując, iż wymóg zabezpieczenia realizacji umowy na tak wysokim poziomie przy tak dużej wartości zamówienia istotnie ogranicza konkurencję mając na uwadze, iż oznacza konieczność poniesienia kosztów z tego tytułu ze środków własnych wykonawcy gdyż jest wnoszone przed podpisaniem umowy. Taki wymóg w rzeczywistości może pozbawić możliwości ubiegania się o zamówienie podmiotom zdolnym do jego wykonania, posiadającym stosowne doświadczenie jednakże nie mogącym sobie pozwolić na wyłożenie z góry tak znaczącej kwoty. W tym miejscu należy wskazać, iż nawet wniesienie zabezpieczenia w gwarancji oznacza, że wykonawca musi zapewnić odpowiednią kwotę Gwarantowi tytułem zabezpieczenia sumy gwarancyjnej. Należy podkreślić, że zamówienia publiczne są adresowane do podmiotów zawodowo zajmujących się przedmiotem zamówienia zatem prawdopodobieństwo wadliwego wykonania umowy jest niewielkie. Ponadto w ocenie wykonawcy maksymalna wartość zabezpieczenia nie powinna dotyczyć postępowań o tak dużej wartości jak przedmiotowe postępowanie.  

Odpowiedź nr 24:

Pytanie powtórzone z pytania 23. Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

 

Pytanie nr 25:

Prosimy o wskazanie maksymalnej ilości powierzchni jaką może wyłączyć Wykonawca ze świadczenia usługi sprzątania.  

Odpowiedź nr 25:

Zamawiający nie przewiduje wyłączania powierzchni z usługi sprzątania.

 

 

Pytanie nr 26:

Jakiej jakości (kolor, ilość warstw itp.) papieru toaletowego i ręczników papierowych wymaga zamawiający.   

Odpowiedź nr 26:

Zamawiający dopuszcza papier toaletowy szary, ręczniki papierowe zielone.

 

Pytanie nr 27:

Zamawiający wymaga używania preparatu Vircon S. Czy zamawiający dopuści do stosowania innego preparatu do dezynfekcji o podobnym spektrum działania.  

Odpowiedź nr 27:

Zamawiający wymaga preparatu Vircon S i nie dopuszcza stosowania innego preparatu.

 

Pytanie nr 28:

Czy wykonawca ma obowiązek dostarczenia gąbek do wycierania tablic?  

Odpowiedź nr 28:

Wykonawca nie ma obowiązku dostarczenia gąbek do wycierania tablic.

 

Pytanie nr 29:

Czy czyszczenie lamp oświetleniowych (oprawy jarzeniowe) wymaga demontażu opraw? Jeżeli tak, kto jest odpowiedzialny za demontaż.   

Odpowiedź nr 29:

Czyszczenie lamp wymaga demontażu opraw. Demontaż wykonuje obsługa Obiektu z ramienia Zamawiającego.

 

Pytanie nr 30:

Proszę o wskazanie osoby z kontaktem w celu umówienia wizji lokalnej.  

Odpowiedź nr 30:

Zamawiający wyznacza do kontaktu Kierownika Obiektu p. Agnieszkę Bajda – tel: 12 620 54 00.

 

Pytanie nr 31:

Czy na obiekcie znajdują się okna trudnodostępne, których mycie wymaga użycia technik alpinistycznych bądź zwyżki? Jeżeli tak, proszę podać ilość m2.   

Odpowiedź nr 31:

Występują okna trudnodostępne na dwóch wysokich budynkach A i B.

Powierzchnia okien to 1 860,00 m2.

 

Pytanie nr 32:

Czy usługa będąca przedmiotem tego postępowania obejmuje również powierzchnie kawiarni, korytarzy i toalet?

Odpowiedź nr 32:

Usługa obejmuje sprzątanie korytarzy, toalet oraz części wspólnej kawiarni (sala konsumpcyjna) - bez kuchni i zaplecza.

 

 

W związku z udzielonymi odpowiedziami na stronie internetowej Zamawiającego znajduje się:

- Załącznik A do Formularza oferty –   Kalkulacja ceny oferty - po zmianie z dnia 26.11.2019r. (1 plik w formacie excel zawierający dwa arkusze),

uwzględniający dokonane zmiany.

 

 

Jednocześnie Zamawiający informuje, iż powyższe pytania i odpowiedzi oraz wyjaśnienia, stanowią jej integralną część, a przy tym z uwagi na ich zakres i charakter oraz termin wprowadzenia nie powodują zmiany ogłoszenia o zamówieniu oraz nie wpływają na konieczność przedłużenia terminu składania ofert. Dlatego też, Zamawiający zawiadamia, iż terminy składania i otwarcia ofert nie ulegają zmianie, podobnie jak i godziny składania i otwarcia ofert oraz miejsce pozostają bez zmian.

Pozostałe zapisy SIWZ i ogłoszenia pozostają bez zmian.

 


Powrót