Załącznik do ogłoszenia


Dostawa wraz z montażem i uruchomieniem systemu do debriefingu dla potrzeb Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej Collegium Medicum w Krakowie. Sprawa znak: 141.2711.85.2020

Załącznik opublikowano: 2021-01-08

Sprawa znak: 141.2711.85.2020

Nr. wew. pisma: 141.2711.85.2020/1

Kraków, dnia 08.01.2021r.

 

Do wszystkich Wykonawców

Dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dziennik Ustaw z 2019r., poz. 1843 z późn. zm.), na wyłonienie Wykonawcy w zakresie dostawy wraz z montażem i uruchomieniem systemu do debriefingu dla potrzeb Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej Collegium Medicum w Krakowie w ramach realizacji projektu „Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, odpowiednio w odniesieniu od jednej do dwóch części zamówienia., ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2021/S 001-000408 z dnia 04.01.2021r.

 

Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania, odpowiednio w odniesieniu od jednej do dwóch części
przedmiotu zamówienia

 

Zamawiający - Uniwersytet Jagielloński - Collegium Medicum w Krakowie informuje, iż zobowiązany był podjąć decyzję o unieważnieniu przedmiotowego postępowania na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy z dnia 11 września 2019 Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 2019 ze zm., nowa ustawa Pzp), dawniej - art. 93 ust. 1 pkt 7) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 1843 ze zm., dawna ustawa Pzp), gdyż postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, odpowiednio w odniesieniu od jednej do dwóch części przedmiotu zamówienia.

 

Zamawiający wskazuje, iż przedmiotowe postępowanie zostało przygotowane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych. Również ogłoszenie o zamówieniu zostało przygotowanie w oparciu o uchylone z dniem 01.01.2021r. przepisy i przekazane Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej w dniu 30.12.2020r. Natomiast faktycznie ogłoszenie o zamówienia zostało opublikowane w dniu 04.01.2021r. oraz zamieszczone w tym dniu na stronie Internetowej Zamawiącego, podobnie jak i specyfikacja istotnych warunków zamówiena, to jest już pod rządami przepisów nowej ustawy z dnia 11 września 2019r. – Prawo zamówień publicznych, co znajduje potwierdzenie w treści art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 2020 ze zm.).

Przedstawione wyżej okoliczności stanowią istotną wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, a przy tym niemożliwą do usunięcia bez szkody dla potencjalnych uczestników postępowania na obenym jego etapie. Ewentualna modyfikacja ogłoszenia  o zamówienia i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, mająca na celu dostosowanie odpowiednio ich treści do nowych przepisów, doprowadzić może do zmiany kręgu potencjalnie zainteresowanych zamówieniem Wykonawców, jak i spowoduje znaczne utrudnienie czytelności i przejrzystości dokumentów postępowania i zasad jego prowadzenia, co należy uznać za działania co najmiej nieporządane i niecelowe. W konsekwencji może doprowadzić do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców, a to w efekcie naruszałoby przepisy zarówno już nieobowiązującej, jak i aktualnie obowiązującej, ustawy Pzp.

Przywołana przyczyna unieważnienia jest bezsprzeczna i nie ma wątpliwości, że ma charakter rzeczywisty, a spowodowana tym wada w opisanym stanie faktycznym jest nieusuwalna i na tyle poważna, a przy tym sprzeczna z obowiązującymi przepisami, że uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, a tym samym mieści się w zakresie zastosowania klauzuli generalnej wynikającej z art. 457 ust. 1 pkt. 1) nowej ustawy Pzp.

Wskazane okoliczności powodują, iż kontynuowanie niniejszego postępowania jest niezasadne, a przy tym narażałoby Wykonawców na konieczność poniesienia kosztów związanych z przygotowaniem i złożeniem oferty. W konsekwencji, gdyby doszło do unieważnienia postępowania po złożeniu ofert, to Wykonawcy mogliby złożyć roszczenia finansowe z tego tytułu, co obciążyłoby budżet Zamawiającego i doprowadziło do nieuzasadnionego wydatkowania środków publicznych.

Dlatego też należy uznać zasadnym, iż w przypadku dalszej kontynuacji procesu udzielenia zamówienia zawarta w wyniku przeprowadzenia niniejszej procedury umowa, jako niezgodna z prawem, byłaby obarczona wadą nieważności w oparciu art. 8 ust. 1 nowej ustawy Pzp w związku z art. 58 § 1 KC.

Powyższe poprzez analogię znajduje również potwierdzenie w orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. akt KIO 912/15 z dnia 18 maja 2015r., w którym orzeczono, że: „1. Art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p. przewiduje unieważnienie postępowania, jeżeli jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pomiędzy wadą a niemożnością zawarcia ważnej umowy musi istnieć normalny związek przyczynowy. Wadą w rozumieniu tego przepisu jest nieusuwalna wada postępowania o udzielenie zamówienia, która wywiera tak istotny wpływ na umowę w sprawie zamówienia publicznego, że powoduje jej bezwzględną nieważność ab initio, a tym samym prawną bezskuteczność. Podstawy do unieważnienia ewentualnej przyszłej umowy zostały określone w art. 146 ust. 1 i 6 p.z.p., i to właśnie te przepisy muszą stanowić podstawę oceny pod kątem wypełniania przesłanki ustawowej wskazującej na konieczność unieważniania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o tzw. "wadę postępowania" (art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p.).”.

 

Mając na uwadze opisane wyżej okoliczności faktyczne i prawne uznać bezsprzecznie należy, iż unieważnienie postępowania na obecnym etapie jest konieczne i w pełni uzasadnione, a także że pomiędzy wadą a niemożnością zawarcia ważnej umowy istnieje normalny związek przyczynowy.

 

Zgodnie z przepisami nowej ustawy Pzp, od powyższej decyzji przysługuje prawo wniesienia pisemnego i umotywowanego odwołania, w terminie:

  1. 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
  2. 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie internetowej, w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne
  3. 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne.

Odwołanie przysługuje na:

  1. niezgodną z przepisami ustawy czynność Zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie umowy,
  2. zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania Wykonawców lub konkursie, do której Zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy,
  3. zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy, mimo że Zamawiający był do tego obowiązany.

 

Odwołanie wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, przy ul. Postępu 17A, 02-676 Warszawa, w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.




Powrót